donderdag 10 november 2011

Help ons met de keuken aub!

Help!!
Ik moet een beetje definitief gaan beslissen hoe de keuken er moet gaan uitzien i.v.m. leggen van elektriciteit en water en lichtpunten en zo...

'k Ben met de Ikea Kitchen Planner aan de slag gegaan, en onderstaande ideetjes zijn uit mijn pc gekomen.
Graag uw (opbouwende) commentaar.

Enkele van onze vraagtekens zijn bv:
- Wel of geen eiland?
- Indien wel een eiland, met kookvuur, of met spoelbak, of met geen van de twee.
- Kleuren, 'k wil graag aan één kant donker bruin houtpatroon, en de andere kant van de keuken witte kastdeurtjes.  Maar welke verdeling is nu het mooist? (er komt blauwe chinese hardsteen op de vloer in tegels van 60x60)

De middelste tekening geeft de volledige leefruimte het beste weer.
nog enkele afmetingen op een rijtje:
muur met lage kasten = 3m60
muur met hoge kastenwand = 3m25
lengte eetkamer + salon = 9m15  (dus van de raam tot aan de gangdeur)
lengte keuken+eetkamer = 8m88  (dus van aan de dampkap tot helemaal aan de overzijde)
op 't laatste ontwerp ben ik trouwens een dampkap vergeten zie ik net... dommie

   






3 opmerkingen:

  1. - Bij keuken 1 heb je wat weinig plaats rond de gootsteen. En met een open keuken is het zicht op de gootsteen vanuit de eetkamer/living ook niet zo leuk.
    - Keuken 2 lijkt mij de meeste praktische.
    De kasten zijn zo veel mogelijk tegen de muren geplaatst, wat het minste ruimteverlies geeft. En er is ruimte links en rechts van de gootsteen en de kookplaat. Iets wat zeker belangrijk is in een keuken.
    Hier is het eilandmeubel ook het mooiste, zeker bekeken vanuit de living/eetplaats.
    De kleurcombinatie licht/donker is hier ook het mooiste. De witte kastdeuren met donker keukenblad komen hier ook goed uit.
    - Bij keuken 3 is de opbouw aan de barkrukken wel mooi. Maar er is wat weinig beenruimte, en de barkrukken en kasten aan die zijde zijn ook moeilijker bereikbaar.
    Hier heb je ook weer het rechtstreeks zicht vanuit de living/eetplaats op de gootsteen.
    PS Wij hebben zelf ook maanden gedaan over ons keukenontwerp. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ahoi! 'tJa zoveel keuzes hé als je op-zoek-gaat. Wij doen er ook al een heel tijdje over om te beslissen ivm eigen verbouwingen.Ik sluit mij aan bij de reactie van Dimitri.Kookeiland met kookvuur ziet er mooi uit maar de vetspatten springen in het rond als je een gerecht maakt dat hoge baktemperaturen vraagt dus...En een eiland met wasbak en "toog" om bij te zitten...Lijkt gezellig maar ik kijk niet graag op afwas als ik eet...In vele keukenontwerpen zijn dit mooie dingen maar het praktische is voor mij ook belangrijk zeker in een keuken die vaak gebruikt wordt om écht te koken en niet alleen om gerechtjes gauw efkes op te warmen.Hopelijk vind je een middenweg tussen beide. Succes en veel kookplezier in je nieuwe woning. :)Mia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Puur op mooi en praktisch, ga voor 2:).

    BeantwoordenVerwijderen